Учителят ни предложи да отидем на екскурзия из планините по нашия край.
Разскачахме се, някои захвърляха шапките си от радост.
След два дни малката ни група напусна селото. Беше краят на май. От двете страни на пътя се люлееха зелени нивя. Обаждаха се пъдпъдъци.
— Слушайте птиците — обръщаше ни внимание учителят. — Всяка има своя песен и свой характер. Чуйте врабците. Все едно и също си чуруликат, без да ги интересува хубаво ли излиза, или не. Но чуруликат от сърце. Чуйте сега пъдпъдъка. Той предпочита да тактува — пъдпъдък, пъдпъдък, джау, джау. Да, стреми се да внуши на другите птици, че музиката е нещо, в което ритъмът е от основно значение. А чувате ли ей оная птица? Песента й е скучна и бездарна. Но това не й пречи да бъде нахална — ето, нейното досадно църкане се налага над песните на всички птици.
Още много неща ни разказа нашият учител и ние не усетихме кога сме навлезли сред планините.
Нагазихме сред гъста букова гора. Лъхна тишина и хлад. Краката ни затъваха в килим от нападала ланска шума. Бълбукаха вадички студена букова вода. Пием, а зъбите ни замръзват.
— Довечера ще чуете улулицата — каза учителят.
Запитахме го какво е това улулица.
— Нощна птица — обясни той. — Вика като човек.
Навлязохме в гора, толкова гъста, че наоколо заприлича на нощ. Когато се измъкнахме от нея, слънцето беше на залез. Пред нас се откриха планински пасища и една овчарска кошара. Обградиха ни зли кучета, но скоро дотича старец — овчар, и ги прогони:
— Добре дошъл, даскале — ръкува се той с учителя и ни покани в колибата.
Докато се настаним, докато поразпитаме овчаря за чудесиите на гората, и мръкна. Той запали газениче и под слабата му светлина ни поднесе вечеря — хляб, сирене и чесън. Така бяхме изгладнели от пътя, че изядохме всичко и поискахме още. Старецът с набраздено добродушно лице и кожена капа на главата все ни канеше:
— Хапнете си, хапнете си, деца!
Ядяхме и току разпитвахме:
— Дядо, кога ще чуем улулицата?
— Улулицата ли? — Той не можа да довърши думите си — отвън някой извика. Извърнахме очи към прозореца.
— Ето това е улулица, деца.
Ослушахме се, а нашият учител ни погледна под вежди и тънко се усмихна.
Предъвках последния залък, пих вода от една кратунка и попитах:
— Дядо, тук има ли вълци?
— Как да няма, има ги! Ти остави вълците, ама една мечка, мине, не мине вечер, споходи ме.
Комментарии к книге «Легендата за Любата», Добри Жотев
Всего 0 комментариев